TIDAK MUNGKIN ADIL BOLEH
DIADAKAN SUNGGUHPUN DI BAWAH SISTEM DEMOKRASI.
Kejadian manusia itu memerlukannya hidup bermasyarakat.
Seorang manusia tidak mungkin dapat menguasai alam bagi memenuhi pelbagai
kehendaknya. Apabila hidup bermasyarakat, perlulah ada sekatan dari melakukan
sesuatu dan kewajipan supaya melakukan sesuatu demi kesejahteraan masyarakat
tersebut. Seperkara lagi ialah timbulnya keperluan untuk membuat keputusan
berkaitan dengan kepentingan-kepentingan umum dalam masyarakat yang berkenaan.
Dalam dunia hari ini, hal ini keseluruhannya diliputi oleh satu bentuk yang
dinamakan demokrasi. Menurut Graham.K (1986) menjelaskan demokrasi adalah dari bahasa Greek yang
menunjukkan satu bentuk pemerintahan oleh sebahagian dari populasi "Demos" boleh merujuk kepada golongan kaya atau aristokrat, boleh juga merupakan satu
pihak berkuasa rakyat, orang ramai atau orang bawahan. Dalam apa keadaan pun ia
merujuk hanya kepada sebahagian dari populasi dan bukan kesemuanya. Hal ini
berbeza dari keadaan sekarang sepertimana slogan demokrasi ialah kerajaan
rakyat, oleh rakyat, untuk rakyat, yang kita fahami sebagai pemerintahan
rakyat, oleh seluruh rakyat. Dari slogan ini dapat dilihat secara tersirat dua
perkara memerlukan penerokaan iaitu kebebasan dan persamaan.
Jika dilihat
makna ‘seluruh rakyat’ menurut Tillman.F, Berofsky. B & O’Connor.J (1986) menjelaskan bahawa seluruh rakyat pada hakikatnya bukanlah setiap individu
yang ada dalam populasi. Orang gila, kanak-kanak bawah umur dan penjenayah pada
biasanya tidak termasuk dalam kumpulan seluruh rakyat itu. Ini tidak menepati
fakta umum ‘seluruh rakyat’. Sungguhpun seluruh rakyat itu cuba dimaksudkan
sebagai “semua mereka yang terlibat”, mereka yang disebutkan di atas tadi
sebagai di luar dari kumpulan seluruh rakyat adalah sebenarnya terlibat oleh
keputusan yang dibuat itu . Oleh itu cadangan memaksudkan seluruh rakyat sebagai
semua mereka yang terlibat oleh sesuatu keputusan adalah tidak memadai secara
deskriptif. Perubahan yang paling sesuai ialah dengan cara membuat persamaan seluruh
rakyat dengan semua mereka yang terlibat dan memiliki ciri-ciri lain yang melayakkan mereka untuk membuat keputusan
yang memberi kesan kepada mereka. Ciri ini bolehlah merupakan sesuatu jenis
kebolehan atau kelayakan. Kelayakan itu membolehkan rakyat yang berkenaan
berpeluang menyertai proses membuat keputusan. Jika ia hilang kelayakan
tersebut maka ia tidak berhak menyertai proses membuat keputusan walaupun
keputusan itu kelak akan turut melibatkannya.
Terdapat 2
jenis pemerintahan demokrasi yang seterusnya berkaitan dengan pemerintahan
iaitu bagaimana ia dilaksanakan? Bagi sebuah negara moden dengan rakyat yang
begitu ramai adalah kurang munasabah bagi pemerintahan rakyat itu secara
“demokrasi langsung” iaitu keputusan dibuat oleh setiap mereka yang terlibat
dan layak. Oleh itu sering diamalkan “demokrasi berperwakilan”, rakyat memilih
wakil untuk membuat keputusan bagi pihak mereka. Hal ini juga menimbulkan
masalah kerana seseorang itu boleh menjadi wakil rakyat sebab ia berkongsi
pendapat dengan segolongan pengundi dan sekaligus menentang kepentingan
segolongan pengundi atau rakyat yang lain. Seterusnya adakah tahap kawalan yang
dilaksanakan oleh rakyat tentang keputusan yang dibuat oleh perwakilan itu
munasabah untuk dianggap sebagai pemerintahan rakyat?
Demokrasi di Malaysia jika dilihat berdasarkan adanya pemerintahan oleh
rakyat melalui perwakilan secara pilihanraya umum setiap 5 tahun sekali,
ahli-ahli parlimen membentuk dasar dan undang-undang, keputusan-keputusan itu
dibuat berdasarkan majoriti, maka dapatlah dikatakan Malaysia sebagai sebuah
negara demokrasi. Namun seperti yang dipersoalkan oleh Keith Graham dalam
bukunya The Battle of Democracy, Conflict, Consensus and the Individual (1986),
setakat manakah tahap kawalan yang dilaksanakan oleh rakyat tentang keputusan
yang dibuat oleh perwakilan itu munasabah untuk dianggap sebagai pemerintahan
rakyat? Di Malaysia, golongan parti pembangkang dan penyokongnya mempersoalkan
beberapa perkara seperti Undang-undang Keselamatan Dalam Negeri, Akta Rahsia Rasmi, Akta Polis, Akta
Universiti dan Kolej Universiti dan sebagainya. Bagi kumpulan tersebut semua
akta ini adalah mengekang rakyat dari bersuara mempersoalkan tindakan kerajaan
yang dianggap tidak adil. Oleh itu undang-undang sebegini adalah zalim kerana
telah menyekat kebebasan dan persamaan iaitu kebebasan bersuara menuntut
keadilan dan persamaan hak bersuara pihak yang membangkang kerajaan atau
pemerintah. Sedangkan kebebasan dan persamaan amatlah diutamakan dalam
demokrasi. Hakikatnya undang-undang tersebut di atas kekal bertahan kerana
Kerajaan Barisan Nasional yang memerintah menguasai lebih dari dua pertiga
kerusi di Parlimen iaitu satu majoriti yang besar. Oleh itu pemerintah amat
berkuasa membuat keputusan dan adalah dibimbangkan kerajaan akan boleh sahaja
membuat keputusan yang tidak munasabah untuk dianggap sebagai pemerintahan
rakyat. Jika ini berlaku, ertinya rakyat sudah hilang kawalan ke atas keputusan
yang dibuat oleh perwakilan yang pada mulanya dipilih oleh rakyat sendiri.
Persoalan di
atas, bolehkah Malaysia dianggap tidak demokratik? Melihat keseluruh dunia,
adalah sukar untuk mentafsirkan demokrasi. Adakah demokrasi negara Barat itu
sebenarnya demokrasi atau dengan kata lain demokrasi di bahagian dunia yang lain
itu bukanlah demokrasi. Saya tinggalkan persoalan ini kepada pembaca untuk
membuat penilaian sendiri mengikut sudut pandangan masing-masing.
No comments:
Post a Comment