Dasar awam boleh ditafsirkan dengan berbagai-bagai maksud dan pengertian.
Secara literalnya, dasar awam ialah apa juga projek, program atau rancangan
daripada pihak kerajaan untuk faedah dan kepentingan satu kelompok rakyat. Dasar
awam boleh didefinisikan antaranya, sebagai apa sahaja pemilihan kerajaan sama
ada untuk membuat sesuatu atau tidak membuat sesuatu. (Dye, 1984). Manakala
Prestus 1975 berpendapat bahawa dasar awam ialah sesuatu pilihan utama yang
dibuat oleh seseorang individu atau sekumpulan individu bagi menjelaskan,
menerang, mempertahankan, memimpin atau menggariskan sesuatu tindakan sama ada
yang nyata atau bertujuan. Mengikut kamus Inggeris Oxford, dasar awam itu
memberi maksud tindakan, keputusan dan peraturan badan-badan awam yang terdiri
daripada ketua negara, ahli politik dan pentadbir kerajaan. Oleh yang demikian,
terdapat satu identiti linguistik di antara orang awam dan dasar.
Oleh itu, kita boleh
menyatakan bahawa dasar awam merupakan apa sahaja keputusan dan tindakan
kerajaan untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu untuk kemudahan
masyarakat. Secara umumnya setiap keputusan yang diambil oleh kerajaan pastinya
mempunyai objektif, matlamat dan tujuan untuk dijadikan sebagai panduan umum
dalam mengatasi masalah sesebuah negara. Ini bermakna matlamat dasar mestilah
jelas dan merupakan jalan penyelesaian terhadap sebahagian besar masalah rakyat
ataupun kumpulan sasaran dasar tersebut. Contoh-contoh Dasar Awam di
Malaysia ialah Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pembangunan Negara, Dasar Wanita
Negara, Dasar Pendidikan Negara, Dasar Persyarikatan, Dasar Penswastaan dan
lain-lain lagi. Ini bermakna kepentingan dan keperluan subjek analisis polisi
awam dalam aplikasi kehidupan sebenar dapat dibuktikan melalui politik, ekonomi
dan sosial.
Semua dasar awam perlu berhubungkait dengan kegiatan dan peranan institusi
politik. Institusi-institusi politik pula dianggap sebagai institusi rasmi
kerajaan. Oleh yang demikian, institusi politik perlu ditinjau atau dikaji
untuk mengetahui peranannya dalam pembentukan dasar awam. Tahap-tahap pembuatan
dasar awam melibatkan institusi politik dan bertanggungjawab dalam memainkan
peranan yang dinamik. Sesuatu dasar awam yang baru sememangnya dicadangkan,
direkacipta, dibahasakan dan dilaksanakan oleh institusi-institusi politik. Contohnya
Institutionalisme yang kerap kali digunakan untuk menerangkan fungsi dan peranan
struktur-struktur formal serta pengawasan dan pengawalan yang dilakukan olehnya.
Selain itu, legislatif merupakan
antara jentera dalam amalan kerajaan demokrasi yang menggubal undang-undang
dalam sesebuah negara. Mengikut Webstar’s Third New International Dictionary,
dewan perundangan merupakan satu badan yang mempunyai kuasa untuk meluluskan
undang-undang. Khususnya ia merupakan satu organisasi yang mempunyai kewibawaan
untuk membuat undang-undang bagi sesuatu unit politik. Walau bagaimanapun,
antara satu negara dengan negara yang lain di dalam sesebuah negara moden pada
hari ini tidak semua badan ini menjalankan fungsi yang sama. Ini bergantung
kepada bagaimana perlembagaan negara itu dibentuk. Secara umumnya, badan
legislatif mempunyai beberapa fungsi utama. A.Appadorai membahagikan fungsi
badan legislatif kepada empat bahagian yang utama iaitu menggubal undang-undang, pentadbiran, kewangan
dan pengendalian ketidakpuasan. Ini menunjukkan bahawa subjek analisis polisi
awam dapat menjelaskan pendekatan yang perlu digunakan dalam pembentukkan
sesuatu dasar, terutamanya di Malaysia.
Ekonomi adalah salah satu pendekatan dalam bidang sains sosial yang
digunakan untuk melihat fenomena dunia secara menyeluruh. Ia juga satu kaedah bagi melihat bagaimana hubungan ekonomi dan politik
yang berkait rapat dalam dunia yang begitu kompleks. Ekonomi yang wujud dapat
dilihat dengan ketara merangkumi faktor-faktor pengeluaran, penggunaan buruh
dan cara pengagihan dilakukan dengan melihat kepada peranan politik atau negara
dan ekonomi yang juga disebut sebagai pasaran. Maka, ekonomi melihat ekonomi
sebagai manisfestasi yang berlindung di bawah pelbagai polisi dan undang-undang
yang ditetapkan oleh kuasa politik atau kerajaan.
Perbincangan yang meluas
mengenai ekonomi menghasilkan teori-teori seperti ekonomi klasik, neo-klasik,
Keynesian, Marxist, neo-Marxist dan sebagainya. Kesemua teori ini mempunyai
pandangan berbeza mengenai interaksi ekonomi dan politik serta aspek-aspek
pengeluaran, pengagihan dan kekayaan. Menurut Adam Smith (1723-1790) di dalam
The Wealth Of Nation, ekonomi adalah satu cabang sains kenegaraan di mana
seseorang negarawan itu mempunyai tanggungjawab mencapai dua objektif,
pertamanya memberi kekayaan yang banyak kepada rakyat dan pada masa yang sama
menyumbang kekayaan kepada negara bagi membolehkan usaha meyediakan
perkhidmatan awam yang mencukupi kepada warganegara.
Seperti di Malaysia, Dasar Sosial
Negara (DSN) adalah salah satu daripada bentuk dasar yang digubal untuk
kepentingan pembangunan sosial yang berteraskan nilai-nilai murni dan
peningkatan keupayaan insan bagi mencapai perpaduan dan kestabilan sosial,
ketahanan nasional dan kesejahteraan hidup masyarakat Malaysia yang maju dan
mantap. Dasar ini memberi penekanan dalam menjamin setiap individu,
keluarga dan komuniti tanpa mengira kumpulan etnik, agama,budaya,gender dan
fahaman politik serta wilayah dapat menyertai dan memberi sumbangan kepada arus
pembangunan negara serta menikmati kesejahteraan hidup secara berterusan.
Ini membuktikan bahawa pihak
pentadbiran di Malaysia memberikan kesaksamaan dalam agihan setiap sumber yang
ada untuk menjamin kesejahteraan rakyatnya. Dasar Sosial Negara merupakan dasar
payung yang merangkumi falsafah dan pelbagai dasar pembangunan sosial negara.
Dasar ini memberi halatuju kepada perancangan dan pelaksanaan program
pembangunan sosial tersebut. Pelaksanaan dasar ini akan menjadi suatu agenda
utama Kerajaan untuk mewujudkan sebuah masyarakat Malaysia yang maju dan mapan
menurut acuannya sendiri. Pelaksanaan Dasar Sosial Negara perlu dipantau bagi
memastikan kecekapan dan keberkesanan pencapaian pembangunan sosial.
Kejayaannya bergantung pada komitmen, sokongan dan kerjasama sektor awam,
swasta dan sukarela.
Secara kesimpulannya, pada pendapat saya, subjek analisis
polisi awam perlu dititikberatkan sebagai subjek khusus bagi setiap institusi
pengajin tinggi sebagai salah satu subjek yang wajib dipelajari. Bukan sahaja
dalam aspek politik, ekonomi, mahupun sosial tetapi dalam setiap isu yang
berlaku di Malaysia. Subjek analisis polisi awam mengajar dan memberi peluang
kepada orang awam dalam menilai sesuatu perkara atau isu yang berlaku di
Malaysia. Pengetahuan yang ada menjadikan masyarakat semakin bijak dalam
memilih pucuk pimpinan kerajaan dan membezakan yang mana baik dan buruk dalam
sesuatu perkara sebelum menunding jari ke arah sesiapa. Malah dengan ilmu,
masyarakat mampu bersuara lantang mengetengahkan pandangan dan bantahan dalam
sama-sama membangunkan Malaysia.
(Wan Zainab Binti Wan Ahmad-P61626)
No comments:
Post a Comment