Penambahbaikan
dalam Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025
Oleh
Nyam Kee Han (P64275)
Perdana
Menteri YAB Dato Seri Najib Abdul Razak telah melancarkan laporan awal Pelan
Pembangunan Pendidikan 2013 – 2025 pada 11 September 2012. Perdana Menteri
telah merumus bahawa pelan ini adalah bersifat komprehensif dan menyeluruh. Pelan
ini boleh dikatakan sebagai satu lagi proses transformasi khususnya kepada pembangunan
pendidikan di Malaysia. Secara seluruhannya, pelan ini menggunakan tiga fasa
pembangunan, setiap fasa mengambil masa selama 4 tahun, meliputi lima aspek
sasaran iaitu akses, kualiti, kesaksamaan, perpaduan dan kecekapan. Sebelas
anjakan yang digariskan oleh kementerian dan berhasrat untuk melahirkan pelajar
yang memiliki 4 sifat utama iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, memimpin dan
dwibahasa, beretika dan beragama, serta beridentiti kebangsaan.
Mengikut
matlamat pelan di atas, dapat melihat dengan jelas motif kerajaan yang
bertujuan untuk mentranformasikan pendidikan di negara ini supaya kanak-kanak dapat
bersaing dan bersedia bersaing di peringkat global nanti. Berdasarkan
pemerhatian, pelan ini adalah bersifat elitisme dan managerislisme. Selain
memberi penekanan dalam meningkatkan prestasi kanak-kanak dalam dwibahasa,
pelan ini turut memberi penekanan yang agak tinggi kepada kualiti penguruan dan
sistem pentadbiran di sekolah. Secara tidak langsung, kanak-kanak yang bakal
dihasilkan melalui sistem pendidikan sebegini hanyalah segelintir elit sahaja.
Dimana majoriti kanak-kanak akan disingkir secara langsung atau tidak langsung.
Dimana mereka inilah yang cenderung melibatkan diri dalam masalah-masalah
sosial. Pendidikan sebenar perlu memikir dan memberi penekanan yang lebih
tinggi kepada kumpulan tersingkir ini.
Sistem
pendidikan sememangnya perlu menanam sifat humanisme kepada generasi muda
supaya mereka berupaya memikir isu-isu masyarakat sosial secara sosiologikal sejak
sekolah lagi. Setiap hari, masyarakat dapat membaca pelbagai berita tentang kes-kes
pembuangan dan pembunuhan bayi diri sendiri, kes rogol, bunuh diri,
‘percintaan’ dalam facebook sehingga mendatangkan malapetaka, penderaan bayi,
pembantu rumah serta binatang, penjenayah, penipuan dan lain-lain lagi. Ini sebagai
satu tanda bahawa isu-isu masyarakat sosial pada masa kini adalah semakin hari
semakin mencabar dan begitu kompleks. Dalam masyarakat moden, generasi muda
sekarang adalah jauh berbeza dengan zaman sebelum 70-an. Pada masa itu,
walaupun masyarakat telah mengalami perubahan sosial akibat proses pembangunan,
namun ia masih tidak sepantas pada zaman ini. Generasi muda sekarang awal-awal
lagi telah menerima teknologi ringan mudah alih dan padat dimana mereka dapat
menerima maklumat dengan begitu sedang dan cepat sekali melalui telefon bimbit,
i-pad, i-phone dan sebagainya. Selain itu, mereka dapat melayani internet
melalui perkhidmatan jalur lebar di premis-premis makanan segera, kafeteria dan
juga kedai mamak. Tambahan dengan susu tepung yang mengandungi zat yang
pelbagai bertujuan untuk membina minda dan otak, membina tulang serta fungsi
tubuh yang lain. Jadi tidak hairanlah, anak-anak sekarang yang rata-rata lebih
pandai dan mempunyai tubuh badan yang lebih besar. Bayangkanlah kanak-kanak
berumur 2 hingga 3 tahun sekarang berupaya memain i-phone.
Oleh
sebab kematangan mereka didewasakan sebelum masanya. Maka, mereka lebih
cenderung dengan perasaan ingin tahu atau mencuba yang keterlaluan. Sifat itu
merupakan salah satu isu yang mendorong mereka melakukan tingkahlaku devian
yang melanggar norma nilai sosial masyarakat. Sekiranya permasalahan ini tidak
diselesai dengan baik, risiko mereka menjadi penjenayah adalah tinggi sekali.
Sebab itulah, pendidikan yang bersifat humanisme sebenarnya perlu dipupuk sejak
peringkat awal persekolahan lagi. Pihak yang bertanggungjawab perlu mengunakan ‘kematangan’
mereka ini untuk memberi penekanan yang lebih tinggi dalam memupuk pendidikan
yang bersifat humanisme kepada mereka. Tujuan supaya mereka dapat berfikir
secara sosiologikal dan membina pemahaman tentang perhubungan mereka dengan
institusi sosial seperti keluarga, kejiranan, komuniti, budaya, etniksiti, alam
sekitar mahupun haiwan sejak awal sekolah lagi. Sedikit sebanyak dapat membuka
minda mereka. Pendidikan tidak patut hanya tertumpu kepada pencapaian yang
cemerlang dalam semua subjek mahupun guru-guru yang berkualiti tinggi dalam
mengajar semua matapelajaran, tetapi bagaimana melalui pendidikan untuk melahirkan
seorang insan yang benar-benar menjiwai tanggungkawabnya untuk mengekalkan
perhubungan mereka dalam semua institusi sosial yang dinyatakan diatas.
Bayangkanlah
apa yang akan terjadi jika kita sedikit sebanyak mula menekankan sifat-sifat humanisme
dan berfikir secara sosiologikal di semua peringkat persekolahan? Adakah dengan
cara itu kita dapat melahirkan generasi-generasi yang mempunyai pengetahuan mendalam
dalam memahami tanggungjwab mereka dalam semua institusi sosial? Tidak kiralah sama
ada pemahaman tentang isu keluarga, kejiranan, komuniti, budaya, etniksiti,
alam sekitar mahupun haiwan. Melalui pemahaman yang mendalam, hormat-menghormati
sesama masyarakat, komuniti serta alam sekitar dapat dijalinkan dengan erat. Jika
semua generasi akan datang dapat berfikiran secara humanisme dan sosiologikal, usaha ini pasti berupaya menyelesaikan
masalah-masalah sosial dengan berkesan.
No comments:
Post a Comment