Kewujudan sesebuah negara begitu
sinonim dengan politik dan masyrakat. Negara merujuk kepada komuniti politik
yang tersusun dan sistematik. Kamus Dewan Edisi Keempat (2007) mendefinisikan
"negara" sebagai suatu masyarakat yang menduduki kawasan tertentu dan
diperintah oleh sesebuah kerajaan, kawasan yang dibawah kekuasaan kerajaan
tertentu dan segala yang berkaitan dengan negara. Ciri-ciri sesebuah negara
ialah mempunyai pemerintah, rakyat, sempadan dan kedaulatan. Setiap negara memerlukan
kerajaan untuk mengawal hal ehwal dalamannya, serta bagi menakluki kawasan kedaulatannya
yang membolehkan penyaluran kuasa sesebuah kerajaan itu. Justeru itu, ia jelas
menunjukkan kepentingan fungsi seebuah kerajaan dalam membentuk kestabilan
sesebuah negara. Kerajaan dirujuk sebagai penggubal undang-undang, pentadbir, dan penimbang tara dalam birokrasi
pentadbiran yang menguasai sesebuah negara, serta sistem pemerintahan yang
digunakan untuk mengendalikannya. Pemerintahan ialah cara yang digunakan untuk
menguatkuasakan dasar negara, serta juga mekanisme untuk menetapkan dasar negara.
Bagi melihat dengan lebih jelas perkaitan antara kerajaan dan rakyat, ia boleh dikaitkan dengan teori fungsionalisme yang diperkenalkan oleh Emile Durkheim. Mengikut teori ini masyarakat berkembang dan stabil berdasarkan peraturan sosial dan perubahan semasa. Masyarakat diibaratkan sebagai satu organisma dan setiap organ mempunyai peranan yang tersendiri. Ia meneliti fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan atau aktiviti yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Selain itu, penekankan diberikan terhadap kepentingan persefahaman dan kestabilan masyarakat. Perspektif teori ini turut melihat masyarakat sebagai satu sistem sosial yang berpadu dan berfungsi bagi mengekalkan keseimbangan sosial. Selain itu, teori fungsionalisme mengkaji bagaimana sistem sosial itu berfungsi bagi mengukur kejayaan sistem tersebut membawa kepada keharmonian dan keseimbangan masyarakat.
Setiap
kerajaan mempunyai cara tersendiri dalam melaksanakan pemerintahan sama ada
secara demokrasi, sosialis, dan lain-lain. Namun begitu, kemampuan sesebuah
kerajaan itu dalam pemerintahannya sering diukur dari sudut kebajikan rakyatnya.
Ia meliputi kadar kemiskinan, pendidikan, kesihatan dan sebagainya. Dalam hal
ini kadar pendapatan negara negara sahaja tidak cukup bagi menggambarkan
pertumbuhan negara meliputi setiap anggota masyarakat. Ini kerana setiap rakyat
mempunyai latar belakang kehidupan dari sudut geografi, status sosial dan
status ekonomi yang berbeza.
Pentingnya bagi
sesebuah kerajaan sebagai penggubal dan pelaksana dasar memikirkan cara yang
paling efektif bagi melindungi rakyat kerana isu kebajikan berkait rapat dengan
keharmonian dan kesejahtereaan negara. Mengapa? Kerana jenayah yang berlaku
adalah berpunca daripada apabila wujudnya individu yang gagal menampung kos
sara hidupnya sendiri serta tanggungannya. Ia juga tidak harus dilihat
semata-mata kerana unsur devian yang wujud dalam seseorang individu itu yang
membawa kepada tindakan jenayah seperti mencuri dan merompak. Tambahan pula,
dalam kehidupan moden kini kos sara hidup sangat tinggi bukan sahaja di
bandar-bandar besar malah mereka yang tinggal di kawasan pedalaman turut
merasainya kerana kos pembiayaan pendidikan dan kenaikan harga barangan makanan
dan keperluan lain turut meningkat dimana-mana sahaja.
Sesebuah
kerajaan yang ideal adalah meletakkan kebajikan sebgai fokus utama, kebajikan
tidak boleh dilihat sebagai pemberian pemerintah semata-mata kepada rakyat. Hal
ini kerana bermula daripada pemerintah yang membela kebajikan rakyat akan mampu
memacu kepada pertumbuhan negara dalam semua aspek. Kebajikan juga bukan
membawa maksud pemerintah memberi “derma” kepada rakayat seperti dalam bentuk
bantuan kewangan, makanan dan seumpamanya. Ia lebih menjurus kepada bagaimana
usaha kerajaan dalam membentuk rakyat yang mampu berdiri sendiri dalam
menampung diri sendiri dan tanggungan dengan cara yang produktif dan mempunyai
potensi dalam jangka masa panjang. Contohnya, dalam berdepan dengan masalah
rakyat yang berada di bawah paras kemiskinan, bantuan kewangan bulanan
semata-mata bukanlah jawapan bagi membantu mereka berterusan sehingga masa akan
datang. Lebih memburukkan lagi keadaan ini akan meweujudkan kebergantungan
rakyat terhadap pemerintah secara berterusan Seharusnya pendekatan “memberi”
perlu diubah kepada “membangun”. Cara ini juga dapat mewujudkan hubungan dua
hala yang lebih positif dalam memberi keuntungan terhadap kedua-dua pihak.
Kebajikan
juga dilihat bagaimanana sesebuah kerajaan membentuk rakyat yang bebas dari
belenggu kemiskinan dan mampu hidup mewah agar turut menjaga kebajikan bersama.
Ia tidak hanya cukup dengan penetapan cukai pendapatan, contohnya mengawal
golongan yang berkemampuan menguasai bidang hartanah. Ia mungkin kelihatan
pelik kerana di Malaysia ini setiap individu bebas mengumpul kekayaan selagi ia
tidak bertentangan dengan undang-undang. Namun tanpa sedar kebebasan pemilikan
hartanah ini sebenarnya membawa kepada kewujudan penempatan haram di
bandar-bandar besar. Isu ini tidak seharusnya hanya dilihat dari sudut status
individu itu yang berpendapatan rendah sehingga tidak mampu memiliki tempat
tinggal secara yang sah, ia juga perlu dilihat bagaimana dasar yang digubal
yang membolehkan setiap individu mampu memiliki kediaman sediri kerana itu adalah
keperluan asas dalam hidup.
Huraian diatas
dapat menunjukkan kerajaan yang ideal adalah kerajaan yang memberi perhatian
serius terhadap kebajikan rakyat terutamanya golongan berpendapatan rendah dan
golongan miskin kerena golongan ini sering dipandang rendah dengan alasan tidak
produktif dalam memacu pertumbuhan negara. Hakikatnya pertumbuhan ekonomi dan
pembangunan fizikal semata-mata bukanlah pengukur sebenar kemajuan dan kelestarian sesebuah negara.
Oleh : Halimatu Saadiah binti Ismail
P67526
No comments:
Post a Comment